ARE YOU BEACH BODY's READY // sobre violència simbòlica, campanyes des de baix i backlashes feministes.

Doncs a veure, molt resumit. Fa pocs mesos a Londres va aparèixer una campanya en tanques publicitàries que va indignar el personal, especialment el femení, com és lògic. Era un anunci d'una marca de fitness que inquiria 'Are you beach body ready?' (ets un cos preparat per a la platja?). L'acompanyava una figura d'una noia fibrada, amb un cos força escultòric i normatiu pel que fa els cànons estètics… donant a entendre que només amb un cos igual o similar podies dignar-te a aparèixer a la platja. Una campanya que exercia, com tantes altres, una PRESSIÓ ESTÈTICA a totes les dones, dictaminant unes formes restringides de bellesa, i el que és més perillós/pervers al meu parer: arbitrant un cànon estètic a una qüestió de salut: estar en forma.

1-PROTESTES GRÀFIQUES I PEL TWITTER / INTERVENCIONS ESPONTÀNIES / BACKLASH / CAMPANYA "DES DE BAIX".

La resposta no es va fer esperar. Centenars de twits expressant decepció i enuig cap a la marca, pel fet d'haver envaït l'espai públic* amb un anunci que no només imposava un model estètic sinó que normativitzava el fet de tenir un cos amb una forma X per a poder ser exhibit. (*Perquè l'efecte de la publicitat no és el mateix si es presenta en forma de bànner pop-up que pots tancar amb un clic, que en una pàgina d'una revista que pots passar ràpid, que si se't presenta en forma de tanca de 8 metres d'ample a l'andana del metro… la VIOLÈNCIA SIMBÒLICA opera amb més impunitat en aquest últim cas).

Però no només va haver-hi resposta en forma de tuits. Les dones londinenques van dir prou i van prendre l'acció directa pel seu compte, decidint intervenir elles mateixes els anuncis, amb contra-missatges de denúncia i també jugant amb l'humor:

"com aconseguir un cos de platja: portant el cos a la platja" ;-D!!!!!

NOT A COMMODITY ("el meu cos no és un producte de mercaderia")

are you beachBALL ready?? ^_^


també ànims...
<3
  
i desglossant des de la lògica més bàsica :) 
(si el meu cos és a la platja, llavors està llest ;)

:))))))


2-PROTEIN WORLD: CINISME PUR.

El més insòlit –o no– de l'allau d'interpel·lacions cap a la marca és que no la fessin reflexionar ni una micona... Enlloc de permetre despertar la humilitat (no hagués calgut tampoc una gran dosis... per adonar-se del dany que havien causat // totes podem cometre errors) doncs no no no pas. enlloc d'això van tenir la lucidesa d'agafar-ho com a pretext per atacar / seguir atacant a les valentes interpel·ladores. (Brillant. Un community manager superdotat, o bé una naturalesa diabòlica en l’estructura de l’empresa..... o una mica de cada –el més probable):


tirant pilotes fora i acusant de problema personal de cadascuna amb la seva autoestima ("por qué hacéis de vuestras inseguridades nuestro problema") #WTF

persistint en la qüestió de la salut  #quinscollonsiquepervers

jutjant sense miraments i convidant sotmetre's a la merda:

#braindamagepanoramaindeed // estan_malalts_o_es_que_la_maldat_existeix.jpg


sembla que no es va quedar prou a gust el community manager (o és q s'avorria, pobret / gairebé fa llàstima) que va tenir la molèstia de dedicar part del seu temps en retwittejar missatges anti-feministes. Aquí un twit de la Rossalyn Warren on en fa un recull (respireu fons):


i rematada final aquest cop per part del CEO de la marca Arjun Seth (un altre que no és capaç de veure més enllà #LOL
aquest tal Arjun Seth va aparèixer poc després al canal 4 catalogant les intervencions als anuncis de "terrorisme" xDDDD / #nohasefaltaquedisesnadamás



3-RETIRADA DE LA CAMPANYA: VICTÒRIA FEMINSITA.

No sabem si perquè acabava de guanyar les eleccions i volia donar bona impressió en els primers dies o perquè realment es va sentir concernit amb la causa pel fet de tenir dues filles adolescents; el cas és que l'alcalde de Londres Sadiq Khan va ordenar retirar la campanya del metro, atenent a la regulació de la ASA (Advertising Standards Authority), que sembla a partir d'ara tindrà (més) en compte que la representació de les dones als mitjans i a la publicitat tenen un efecte en LES NOSTRES VIDES.

[en relació amb això, tanks Lacan per expressar-ho tan clarament en el seu moment:
"Las imágenes y símbolos DE la mujer no pueden aislarse de los imágenes y símbolos PARA la mujer..... es la representación, la representación de la sexualidad femenina la que condiciona como ésta se pone en juego."
* * * * *

El que és segur és que si han acabat retirant aquesta campanya és gràcies al *backlash* ("respuesta negativa ante") feta per nombroses dones, anònimes i també amb nom i cognoms, de forma espontània i sense demanar permís.

+378 queixes directes a ASA
+70.000 firmes per la retirada de la campanya [link]
...........................................

Una victòria feminista en tota regla.
Així sí que ve de gust desitjar-nos un BON ESTIU.
I anar a la platja amb els nostres cossos bells i diversos

perquè

https://twitter.com/StageDoorJohnny/status/591902130107228160


+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Source (notícia a partir de la qual he anat trobant gran part d la info) https://www.buzzfeed.com/rossalynwarren/women-are-improving-this-beach-body-advert-with-their-own-bo?utm_term=.irOWQ2GAo#.smG3wB7lO

Each body's ready al facebook (iniciativa per sumar suport i fer soroll, entenc https://www.facebook.com/Eachbodysready/

una altra victòria feminista sonada aquest cop a casa nostra (sobre la campanya 'el 99% de las mujeres se depila...' link facebook on Marta Vallvé ho explica

vídeo 'Fartes de modificar el que som' dins la campanya impulsada pel grup del Fort Pienc Fúria Feminista sota el lema #prouPressióEstètica (enllaç al backlash col·lectiu :)

+ article relacionat: Sobre la pressió estètica i la dictadura de la bellesa a la publicitat: de qui és el problema?? (crònica trobada contrapublicitària)

Comentarios

Entradas populares